یازدهمین دورهمی در مسیر بازاریابی دیجیتال

یازدهمین دورهمی در مسیر بازاریابی دیجیتال

اجرای اول: خانم رعنا آخوندی

موضوع ارائه: اپلیکیشن در بیزینس

کاربران آمریکایی هر 12 دقیقه یکبار تلفن همراه خود را چک می‌کنند.

در سال 2018، گوگل پلی و پلی استور روزانه حدود 300 اپلیکیشن جدید ارائه کردند.

اگر کسب و کاری دارید حتما علاوه بر اینکه به ترافیک سایتتون توجه می‌کنید، باید به فکر یک اپلیکیشن هم باشید و حتی بعضی از کسب و کارها هم هستند که فقط با اپلیکیشن بالا می‌آیند.

متوسط هزینه در دنیا برای یک اپلیکیشن بین 12000 دلار تا 130000 است. هر ویژگی جدیدی که به یک اپلیکیشن اضافه بشه زمان می‌برد که بالا برود .

بعد از گذشت سه روز که کاربر جدید وارد اپلیکیشن شما می‌شود، 77% ریزش داریم به این معنی که کاربر دیگر تعاملی با اپلیکیشن شما ندارد.

هزینه جذب یک کاربر بسیار بالاتر از هزینه نگهداری یک کاربر است.

مهم ترین فاکتور در برقراری تعامل on boarding  است.

 Onboarding یعنی به کاربر میگی که تو اومدی تو اپلیکیشن من و می‌‎توانی از فلان جا فلان نیازت رو برطرف کنی و باید بگی برای چه اینجا اومدی. تجربه کاربری کاربر خیلی مهم است باید به آن توجه کنید تا کاربر مجدد به شما سر بزند.

بعد از اینکه توانستید با کاربران خود تعامل ایجاد کنید، حالا باید بتوانید به طریقی کسب درآمد کنید، بعضی از کاربران دوست دارند اسمس دریافت کنند و بعضی ایمیل، باید به هر نحوی که شده بتوانید اعتماد ایجاد کنید تا مشتری از طریق اپلیکیشن، از شما خرید کند.

مورد بعدی بازگرداندن کاربر هست یعنی باید در بیارید که کاربر از چه طریقی آمده و برای اولین بار از  شما خرید کرده مثلا اگر یک بار آمده و یک کرمی به طور مثال از شما خرید کرده وقتی آن کرم موجود شد یا مثلا تخفیف خورد، می‌توانید به آن کاربر اطلاع رسانی کنید،اینجوری همیشه می‌توانید کاربر را در یک cycle نگه دارید.

اجرای دوم: محمد تفصیلی

موضوع اراِئه: کلیک‌های تقلبی

کلیک های تقلبی چیست؟

به کلیک‌هایی که به صورت خواسته یا ناخواسته روی لینک‌های تبلیغاتی شما کلیک می‌کند به قصد اینکه بودجه شما تمام شود یا ناخواسته روی لینک‌های تبلیغاتی شما کلیک شود گفته می‌شود.

برای جلوگیری از اینکار ادنتورک هایی رو انتخاب کنید که برای پابلیشرهاش سختگیری‌های دارد. مثلا روی fraud کار کند و بخش خوبی از fraud ها رو بتواند تشخیص دهد.

منابع کلیک‌های تقلبی

یکی از منابع رقیب هاتون هستند که روی لینک شما کلیک می‌کنند تا بودجه شما مصرف بشود. حالا ما چجوری می توانیم بفهمیم؟

 یکی از روش‌های اینکه بتوانیم بفهمیم اینه که عموما  با ای پی یکسان کلیک می‌کنند مورد دوم اینه که ای پی یکسان نیست ولی یک فینگرپرینت یکسانی هر آی پی دارد( فینگرپرینت( finger print )در واقع اطلاعاتی از device کاربر می‌دهد. یعنی اینکه مثلا سیستم عاملش چیه ، برازرش چیه،

مورد بعدی مشتری های ناراضی هستند که به قصد انتقام جویی اینکارو می‌کنند.

مورد بعدی بات ها و خزنده ها هستند.. سالانه 237 میلیارد دلار تبلیغ در دنیا انجام می‌شود که در سال 6 و نیم میلیارد در دنیا fraud انجام می‌شود..

بیش از 50 درصد ترافیک اینترنت، بات‌ها هستند..

یکی از معروف ترین بات‌ها، بات نتورک هست که یک بات روسی هست که با 500 هزار تا ای پی مختلف روی لینک های تبلیغاتی کلیک می‌کند و شناسایی آن سخت است چون هم فینگرپرینت دارد و هم آی پی‌های مختلفی دارد.

صاحبان وب سایت نشر دهنده تبلیغات:

مثلا ممکنه یک ناشر برای درآمد بیشتر روی تبلیغات شما کلیک کند.

پراکسی ها و وی پی ان‌ها

مثلا وقتی محدودیت جغرافیایی می‌گذارید، مثلا می‌گید تبلیغات من فقط به تهرانی‌ها نمایش داده شود با پراکسی و وی پی ان می‌توانند موقعیت جغرافیای فرد را تغییر بدهند، یعنی اون کسی که تو مشهد هست بتواند روی آن کلیک کند.

مزرعه‌های کلیک

زمانی که تعداد زیادی device کنار هم قرار می‌گیرد، مثلا گوشی‌های مختلف یا پی سی‌های مختلف با ای پی‌های مختلف که هر کدام روی لینک‌های تبلیغاتی کلیک می‌کنند.

در تبلیغات ریتارگتینگ، میزان تقلب خیلی کمتر هست. تقریبا یک پنجم کمپینگ‌های عادی است.

یکی از راه‌هایی گه جلوی fraud رو می‌گیریم اینه که یک مدت زمانی رو برای کلیک در نطر می‌گیریم یعنی اگر قبل و بعد از بازه زمان مشخص کلیک شود به حساب نمی‌آید.

روش‌های کلیک تقلبی:

کلیک اسپم

زمانی که شما یک منبع آلوده رو رفتید و دیدید اون به صورت خیلی عظیمی به جاهای مختف کلیک می‌فرستد بدون اینکه شما اطلاعی داشته باشید، مثلا بروزر موبایل شما رو باز میکند و روی لینک‌ها کلیک می‌کند. و وقتی شما اون اپلیکشین رو نصب می‎کنید یا کلیک می‌کنید یک در آمد زایی می‌کند .

کلیک injection

اپلیکیشن‌های پرکاربردی هست که ابزار های رایگانی به شما میده ولی پشت صفحه نمایش رفتار شما رو رصد میکنه و به ادنتورکی که در تماسه یدونه لینگ تبلیغاتی میفرسته و زمانیکه  که شما دارید اپلیکیشنی دانلود می‌کنید، به حساب اون اپلیکیشن fraud می‌کنه نوشته می‌شه.

راه مقابله با کلیک تبلیغاتی

تبلیغاتی‌ها میتوانند سخت گیری بیشتری کنند، مثلا میتوانید بر اساس session  پول بدید. مثلا مدیا اد یک اکشنی که مد نظر شماست انتخاب کنید و بر اساس اون اکشن پول بدید.

و دیگه به هزای کلیک پول نمیدین. به ازای اکشن پول میدین.

سرعت هم مقوله مهمی است، سرعت وب سایت خود را بالا ببرید.

اجرای سوم: نگین یشمی

موضوع اجرا: توسعه محصول، فرآیندی برای یادگیری از کاربر

چگونه با کمک کاربر محصول را ارتقا دهیم؟

نگاه شما به محصول باید تیمی باشد یعنی مشتری شما هم جزو تیم شما به حساب می‌آید.

باید به این فکر کنید که کاربر شما عضو تیم شما است. هر کاربر می‌تواند ایده‌هایی را به شما بدهد که قبلا با آن آشنا نبودید.

از فرصت ایده گرفتن از کاربر نگذرید.

متدهای مختلفی برای فرایند کاربر پژوهی وجود دارد مثل مشاهده، نقش سفر مشتری نقشه همدلی.

کاربران مشاور خیلی خوبی برای شما هستند باید راه‌هایی رو پیدا کنید که بتوانید سوالات خوبی از کاربر بپرسید کاربران خوب می‌توانند به شما مشاوره دهند. باید روش‌های درست سوال پرسیدن رو بدونید مثلا یک روش نمونه سازی یا prototype یک شمایی از محصول تولید کنید که گاربر بتونه تستش کنه و رفتارش باهاش رو بسنجید.

مهم ترین فاز در فرآیند تولید محصول بحث همدلی با کاربر است، هر چه بیشترنیاز کاربر و سوالش رو بفهمید انرژی بیشتری روی کاربر بگذارید و سوالش رو جواب بدین این باعث می‌شه بتونه بهتر باهاش ارتباط برقرار کنید.

نکته مهم : به آمار توجه نکنید، چون ممکنه شما رو گمراه کند مثلا ممکنه تو یک صفحه ببینید ریزش بوده این نمیتونه به تنهایی بگه مشکل کجا بوده بهتره با خود کاربر در تماس باشید و از خودش کمک بگیرید.

توجه به کاربر خیلی مهم است و متد های زیادی دارد.

اجرای چهارم: فربد قطبی

موضوع اجرا: داستان شکست یک استارتاپ

ایده در مورد بیماران سرطانی بود که به بحث روحیه آن ها بپردازند. پلت فرمی به صورت انلاین ایجاد شد که سه گروه در آن عضو بودند پزشکان و بیماران و خانواده و دوستان بیماران.

دید آن ها این بود که بتوانند به بیماران از نظر روحیه کمک کنند.

یکسری پک هایی بود که به بیماران تخفیف می‌دادند مثل سینما ها و استخر.

دلایل شکست:

دستگیری سرمایه گذار و ادامه ندادن با پروژه

از بین رفتن روحیه تیم وبلاتکلیف بودن آن‌ها

اجرای پنجم: مریم کوهی

موضوع اجرا: از تهدید به فرصت

 در مورد بحرانی که باعث کاهش 90 درصدی فروش کرمان موتور شد صحبت شد. این بحران به خاطر نوسانات ارز و برجام و تعطیلی واحد تحویل خوردو شروع شد.

در این مجموعه این تهدید رو زودتر پیش بینی کرده بودند.

کاری که کردند این بود که یکبار دیگه مارکتینگ میکس رو بررسی کردند مارکتینگ میکس شامل product، price، place، promotion بود . در این بررسی به این نکته رسیدیم که یکسری کالاهای هست که قیمتش توسط خودمون تعیین می‌شه و قیمتشون رو بالا تر گذاشتیم و اون کالاهایی که رقابتی بود، قیمت رقابتی گذاشتیم.

کاری که کردیم این بود که واحد پذیرش تعمیرگاه رو کنار واحد آپشن گذاشتیم و نصب آپشن‌ها رو داخل محوطه تعمیرگاه قرار دادیم و در قسمت پروموشن برای cold customer ها کارت هدیه در نظر گرفتیم که باعث می‌شد که مشتاق شوندو اطلاعاتی از قسمت آپشن بگیرند.

پیج اینستا رو راه انداخیم و توضیح برای متشری دادیم. کمپین های آفلاین و آنلاین گذاشتیم

یکی از آن‌ها بلک فرایدی بود. کمپین بلک فرایدی رو با تولید محتوا اجرا کردیم . کانال هایی که برای بلک فرایدی استفاده کردیم اسمس بود که تقریبا نرخ تبدیل 5 درصدی بود.

یکی دیگر از کانال ها سوشال مدیا بود، از قبیل اینستا و تلگرام که نرخ تبدیل 2 درصد داشت. که برای یک روز توانستیم 19 مشتری جذب کنیم.

با این کمپین چه جیز هایی فهمیدیم؟

  • شناخت نرخ تبدیل کانال ها
  • شناخت پتانسیل فروش به شهرهای دیگر

کمپین بعدی کمپین فروش نروزی بود که هدف افزایش فروش نوروزی بود.

نتیجه کمپین نوروزی

با هزینه تبلیغ 4 میلیون و سیصد بود که 360 میلیون فروش داشت که باعث شد فروش شب عید رو از دست ندیم.

اجرای ششم: نیما شفیعی زاده

موضوع اجرا: داده محوری در بلاگ شخصی

با انتسار هر بلاگ پست 8 درصد کاربران افزوده شد . و در بازه زمانی یک سال 48 درصد به کاربران اضافه شد.

داشتن بلاگ تا حدود زیادی می تواند به رشد کاربر کمک کند، پس اگر ندارید حتما بسازید و یا از ویرگول و… استفاده کنید.

در یک نظر سنجی نشان داده شد که ویدیو از تکست خیلی جذاب تره و بعد صدا و بعد تکست ولی هزینه تولید ویدیو خیلی سنگین است.

اجرای هفتم: شیرین محمدی

موضوع اجرا: تیم سازی

یکی از عوامل مهم در رشد یک تیم استارتاپ تشویق کلامی است. وجود قوانین باعث رشد تیم و رشد مجموعه می‌شود.

یکی از راهکار ها برای جلوگیری از بی انگیزگی افراد تیم، تشویق کلامی است و دیگر راهکارها پاداش‌های نقدی و ثبت نام در کلاس‌ها برای ارتقا افراد است.

کلاس‌های رایگان برای رشد افراد به عنوان تشویق یکی دیگر از عوامل مهم در رشد یک تیم است.

در یک تیم نقش مدیر یا مسئول فراموش نشود.

یک تیم خوب می‌تواند یک کسب و کار رو بالا بکشاند و تیم بد کاملا می‌تواند صدمه بزند.

تحلیل محتوای رقبا کمک زیادی به محتوا نوشتن سایت شما می‌کند، یعنی چیز هایی رو ببینیم که رقباهای شما تعبیه نکردند.

اجرای هشتم: احسان وارسته

موضوع اجرا: تحلیل یک case study  در حوزه زبان

در این کیس می‌خواستیم در مورد کلمه کلیدی تیسول محتوا تولید کنیم. که بهترین پیشنهادها را خود گوگل داد.

یک ترفندی که زدیم این بود که در اینستا سوالات مردم رو جمع کردیم و به محتوا اضافه کردیم تا ورودی بگیریم.

محتوای رقبا رو تحلیل کردیم و نکاتی که آن ها در نظر نگرفتند را جمع کردیم.

قدم بعد یک محتوای صوتی تولید کردیم و می‌خواستیم آن را انتشار بدهیم.

خیلی مهمه که تیم محتوا بتواند محتوایی تولید کند که مخاطب رو درگیر کند، یعنی در گام اول 60 درصد محتوا رو انتشار کردیم و ورودی گرفتیم و مرحله بعدی یک پاراگراف اضافه کردیم که غلط املایی که مردم اشتباه می‌کردند و اشتباه سرچ می‌کردند رو اضافه کردیم و در گام بعدی تایتل رو بهینه کردیم. با وجود اینکه می‌دانستیم کدوم تایتل مناسبه اما خودمان را ناشی نشان دادیم که به گوگل نشان بدیم که در حال پیشرفت هستیم و در گام آخر کل محتوا و منتشر کردیم. و یک ویدیو گذاشتیم بالا که باعث شد محتوامون رو ریزالت 1 گوگل نشان داده شود.

اجرای نهم: زهرا راسا

موضوع اجرا: تجربه یک کمپین کوچک

کمپین کراس چنل به کمپینی می‌گن که یک پیام از کمپانی از طریق کلیه چنل در مرض عموم مردم قرار می‌گیرد.

پیام خیلی مهم است پیامی که هدفمند است یعنی هدف من از این کمپین چیست؟

مهم ترین عامل مهم در کمپین، خلاق بودن هست. اتفاقات جدید و نو و جذاب بسازید و سعی کنید خلاق باشید.

مخاطبین این کمپین ها کاربران جدید و کاربران از دست رفته و در حال ریزش هستند.

اولویت ما در این کمپین‌ها ، کاربران جدید و یا کاربران از دست رفته و در حال ریزش هستند.

کاربر از دست رفته با یک کار خلاق شما بر می‌گردد و زمانی بر می‌گردد که به یک آورده ای برسد.

زمان مناسب برای این کمپین‌ها کی است؟

راه اندازی بیزینس: زمانی که می‌خواهید بیزینس خود را راه اندازی کنید و یک ورود قدرتمندانه می‌خواهید داشته باشید.

تست کانال ها : زمانی که می‌خواهید چنل‌های مختلف مارکتینگ رو تست کنید، بهتزه که همه رو در یک قالب بیاریم چون هم می‌توانیم هزینه‌ها رو کنترل کنیم و بودجه دستتون هست یعنی اگر در یک چنل دیگر جواب نداد  می‌توانید تو یک چنل دیگه بودجه رو بالا ببرید.

افزایش فروش ناگهانی : زمانی که می‌خواهید یک فروش ناگهانی ایجاد کنید.

یک کمپین تولد رفتیم و برای اعتماد سازی شرکت را با سابقه معرفی کردیم . یک بازی سازی کوچک در لندینگ انجام دادیم و جایزه و کد تخفیف از طریق کمپانی های دیگر دریافت کردیم و همکاری کردیم.

زمانی که کراس چنل اجرا می‌کنید، هیچ وقت ولش نکنید و تا آخر پیش روید و ببینید که کدام چنل‌ها بهتر چواب داده است.

آنالیز دیتا بعد از هر کمپین خیلی موثر و مهم است.

قبل از هر کمپینی آماده سازی کاربر خیلی مهم است.

کانال‌های مارکتینگ متناسب با نتایج حتما بهینه سازی کنید.

حتما کاربران ثبت نام شده در قسمت‌های فعال سازی یا بازگشت مشتری قرار بگیرند.

اجرای دهم: رز شایق

موضوع اجرا: چالش‌هایی که ممکن است در یک دپارتمان مارکتینگ با آن مواجه شویم.

فلسفه وجود دپارتمان بازاریابی دیجیتال چیست؟

  • قوانین سازمانی

در هر دپارتمانی یکسری قوانینی باید وجود داشته باشد.

  • مدیریت محتوا
  • سرعت سازمانی

سازمان هر چه بزرگ تر باشد سرعت پایین تر میاد چون سلسله مراتب در آن بیشتر می‌شود.

  • مدیریت منابع انسانی

مدیریت منابع انسانی متخصص سخت تر است.

اجرای یازدهم: حامی غفاری

موضوع اجرا: اهمیت مخاطب و مخاطب شناسی در تولید محتوا

مهم ترین اصل در تولید محتوا مخاطب شماست.

محتوایی که مربوط به شماست شاید خوب باشد ولی محتوا باید بیشتر به مخاطب مرتبط باشد.

از تولید کننده محتوا انتظار نداشته باشید در هر زمینه ای بنویسد .هر کس متناسب با تخصص خودش بهتر است بنویسد.

پس هر تولید کننده ی محتوایی بهتر است بر اساس تخصص خودش تولید محتوا کند.

با هر مخاطبی باید بتوانید به زبان خودش صحبت کنید.

باور پذیر باشد یعنی سعی کنید اصل ماجرا رو بگویید، تخیلی ننویسید خیلی وقتا با یک مثال ساده می‌توانید مفهوم رو برسونید.

همیشه اونطوری که فکر می‌کنید نیست یعنی ممکنه شما یک مطالب رو خودتون دوست داشته باشید ولی ممکنه مخاطب اصلا مفهوم شما رو نفهمد پس سعی کنید با توجه به نیاز مخاطب، مطلب بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *