چهاردهمین دورهمی در مسیر بازاریابی دیجیتال

چهاردهمین دورهمی در مسیر بازاریابی دیجیتال

سخنران اول: خانم مرجان فتاح

موضوع ارائه:تجربه بهینه سازی کمپین های گوگل ادز

در گوگل ادز هدف جایگاه اول نیست بلکه گرفتن کلیک با کیفیت و ارزان هدف است .

بهینه سازی از search term ها آغاز میشه. ورودی های بسیاری هستند که مخاطب هدف ما نیستند برای مثال ما فقط در تهران خدمات ارائه می دهیم ولی در جستجوهای شهرستان دیده میشیم که این موضوع فقط هزینه‌بر است و ما امکان ارائه خدمات نداریم .

کلماتی که برای آن ها خدمات ارائه نمی‌دهیم را از لیست حذف کردیم با اینکه search  بالا و کلیک بالایی داشتند.

ایجاد Ad group  های جزئی‌تر می تونه هزینه‌های کمپین رو تا یک چهارم کاهش بده، برای مثال در کلمه “بیمه مسافرتی” کلمه “بیمه مسافرتی ملت” هم کلیک خوب و هم نرخ تبدیل بالایی داشت. برای همین ما “بیمه مسافرتی ملت” رو به َAd group  بیمه مسافرتی اضافه کردیم با این ترفند quality score افزایش پیدا کرد و در نتیجه cpc که می خواستیم پرداخت کنیم، کاهش پیدا کرد.

استفاده از URL Suffix ها می‌تونه مانند utm داده‌های دقیقی رو منتقل کنه.

همیشه برای چک کردن اینکه آیا کمپین نمایش داده می‌شه یا نه و اگر نمایش میگیره کجا نمایش داده میشه مدام سرچش می‌کردم ولی این موضوع باعث شد بعد از یک مدت دیگه کمپین برای من نمایش داده نشه. این موضوع  مشکلاتی را ایجاد کرد چون وقتی گوگل چندین بار یک تبلیغ را نمایش میده ولی کاربر خاصی بعد از دیدن در نتایج جستجو، روش کلیک نمی‌کنه به این نتیجه میرسه که کاربر به این تبلیغ علاقه‌ای نداره یا این تبلیغ، تبلیغ خوبی نیست و بنابراین بعد از چند بار دیگه برای اون کاربر نمایش داده نمیشه و نرخ ctr کاهش پیدا می‌کنه.

راه حل نمایش ادز برای خودمون بدون ایجاد این مشکلات این هست که از داخل اکانت گوگل ادز بخش add preview  کلمه مورد نظر رو سرچ کنیم و جایگاه خودمون رو ببینیم. البته اگر بودجه زیادی برای کمپین داشته باشیم معمولا در همه حال تبلیغ برای خودمون نمایش داده خواهد شد.

روند تغییر استراتژی قیمت گذاری برای کسب و کار مهاجرت و اقامت با  بودجه کم این بود که ابتدا از manual CPC استفاده کنیم و خودمون به طور مستقیم روی نرخ تبدیل تسلط داشته باشیم. در کنار آن آنالیتیکس هم ست شد. روی تمام عکس‌ها call extension  تعریف کردیم، این موضوع باعث افزایش کلیک ولی کاهش نرخ تبدیل شد که باید این قسمت بهینه می‌شد. استراتژی را تغییر دادیم به Enhanced CPC که بر اساس بودجه بیشترین نرخ تبدیل را به ما نمایش می‌دهد و بر روی کلماتی که بیشترین نرخ تبدیل را بر اساس آنالیتیکس داشتند، سرمایه‌گذاری کردیم.

استراتژی‌های قیمت‌گذاری رو متناسب با موقعیت کسب و کار، هدف و بودجه کمپین انتخاب کنیم.

 

سخنران دوم: آقای هاتف طالویی

موضوع ارائه: انتخاب استراتژی درست در google ads

برای انتخاب استراتژی درست در گوگل ادز لازمه ابتدا بازار رو خوب بشناسید، رفتار مخاطب رو بررسی کنید و مراقب کلمات باشید.

با چک کردن search term ها و بررسی آنها ممکنه متوجه بشید که نرخ تبدیل‌ها افت پیدا کرده و اقدام به حذف برخی از ان ها کنید. لطفا دیتای آخر رو نگاه نکنید چون نمودار نرخ تبدیل برمیگرده روی تاریخ روز اول و کلیک اول.

در تعریفBID Strategies   های Automated لازمه تا پیش نیازهاش رعایت بشه

لازمه همیشه بعد از گذشت چند هفته و دریافت آمار مناسب، کمپین رو تحلیل کنید. در ادامه درباره تعریف impression share  سهم نمایش تبلیغ  صحبت شد که در واقع به نسبتِ تعداد دفعات نمایش تبلیغ شما از کل نمایش های ممکن، گفته می شود.   

با ارائه مثال و نمودار، مفاهیم impression share ، overlap Rate، Position Above Rate  در بخش Auction insight توضیح داده شد

به کمک اطلاعات به دست آمده در این بخش می توانیم مقدار cost رقبا را تخمین بزنیم.

یکی دیگر از شاخص هایی که می توان بر اساس آن استراتژی را بهبود داد شاخص Outranking share هست که از طریق فاکتورهای زیر بدست میاد.

لازم است تا از سگمنت زدن استفاده کنیم تا متوجه شویم آیا تبلیغ بر روی موبایل هم نمایش داده میشه یا نه

 

سخنران سوم: آقای امیر حسین ثقه الاسلامی

موضوع ارائه: هک سئو

در اسلایدهای اول آشنایی اولیه با مفاهیم سئو و اصطلاحات آن مثل CTR  و Impression  مطرح شد و بعد از آن مراحل انجام سئو به شرح زیر توضیح داده شد:

  1. ثبت وب سایت درsearch console و قرار دادن کد
  2. معرفی نقشه سایت
  3. رفع خطاهای موجود در سرچ کنسول
  4. افزودن AMP
  5. گرفتن بک لینک مناسب

تاکید بسیار زیاد بر اینکه رتبه سایت در الکسا نمی‌تونه ملاک باشه و در واقع سئو و جایگاه سایت هیچ ارتباطی به رتبه سایت در الکسا ندارد چون از طریق نصب پلاگین و پرداخت هزینه می توان رتبه را بهبود داد

سه توصیه سریع السیر برای رشد سایت:

  1. چک کردن سرعت سایت با وب سایت‌ها و ابزارهای مختلف مانند GTmetrix و google page insight
  2. رفع خطاهای سرچ کنسول
  3. رصد تمام کلمات کلیدی در گذر زمان

افزایش کارایی سایت با بهینه سازی تصاویر هم از طریق وب سایت imageoptimizer.net , tinypng.com و هم ازطریق پلاگین های وردپرس مانند Wp smush

توصیه می شود برای سایت های با دامنه .com  از CDN استفاده شود چون باعث افزایش سرعت سایت، بهبود وضعیت سئو ، کسب رتبه بهتر در نتایج جستجو ، کاهش مصرف پهنای باند ، افزایش تعداد صفحات بررسی شده در روز توسط روبات‌های گوگل و ارتباط و همخوانی راحت با مدیریت محتوای وردپرس می‌شود.

یکی از فاکتور‌ها برای سرعت سایت، کاهش نرخ TTFB است که مخفف time to first byte بوده و در واقع بیانگر مدت زمانی است که مرورگر باید قبل از دریافت اولین بایت داده از سرور منتظر بماند. هر چه این مدت زمان بیشتر باشد مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا صفحه برای بازدیدکننده نمایش داده شود.

روش هایی که برای کاهش TTFB وجود دارد شامل استفاده از یک هاست پرسرعت با کانفیگ بهینه ، استفاده از CDN مناسب و استفاده از کش مناسب در سایت است.

از کش کردن غافل نشویم

بهترین افزونه هایی کش وردپرس wp ffpc، wp fatest cache ، wp rocket  هستند.

Gzip  وردپرس هم یکی از راه‌های افزایش سرعت سایت است که با فعال بودن بر روی سرور باعث میشه کلیه داده‌ها در سایت در فشرده‌ترین حالت ممکن برای کاربر لود بشه.

رفع خطاهای 404 یکی از قدم‌های مهم در سئوی سایت است که باید از طریق سرچ کنسول یا وب سایت‌هایی مثل brokenlinkcheck.com  آن ها را پیدا کرد و نسبت به رفع آن‌ها اقدام کرد.

افزایش کارایی سایت برای موبایل با استفاده از استاندراد AMP و استفاده از افزونه AMP و طراحی واکنش‌گرا و استفاده از افزونه WP touch در وردپرس

 

سخنران سوم: آقای سجاد احمدی

موضوع ارائه: بهینه سازی اکانت گوگل ادز با متد خوشه وارونه

اولین قدم، ساخت یک اکانت گوگل ادزه و مرحله بعد در متد خوشه وارونه توجه و اهمیت به search term  ها ست. در این متد از جزء به کل بررسی می‌کنیم

لازمهsearch term  ها رو در یک جدول اکسل بر اساس Click،CPC، Cost، Conversion و Cost/conv ورود اطلاعات کنیم و سپس در بین search term  ها آنهایی که هزینه Conversion  کمتری دارند را بررسی کنیم و ببینیم آن‌ها با هم چه شباهت‌هایی دارند.

در مرحله سوم لازم است تا search term هایی که هزینه اکتساب هر conversion  آن‌ها کم است و از نظر ساختار نوشتاری به هم شباهت دارند را به یک keyword مستقل تبدیل کنیم.

مرحله چهارم تبدیل keyword ها در لایه بالاتر به یک Ad group  مجزا است .

مرحله پنجم تبدیل Ad group  هایی که دو شرط بالا رو دارند به یک Campaign مجزا است

مرحله ششم باید کمپین هایی که به دست آمده‌اند رو با همدیگه مقایسه کنیم و آنهایی که هزینه اکتساب هر conversion آنها متناسب با بودجه و توان کسب و کارمان نیست رو متوقف کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *